Ylläoleva kuva sisältää kuitenkin sekä suureita että niiden mittayksiköitä. Valitsimme joukosta oikeat SUUREET ja niiden PERUSMITTAYKSIKÖT. Kirjoitimme ylös myös suureiden tunnuskirjaimet esim. massalle m ja mittayksiköiden lyhenteet esim. kilogrammalle kg.
Mitattavia asioita eli suureita mittayksiköineen:
Mittasimme aistinvaraisesti lämpötilaa. Kaksi oppilasta pitivät kättään toinen kylmässä astiassa ja toinen lämpimässä. Huomattiin, että samaan astiaan kätensä nostettuaan molemmat aistivat aivan eri lämpötilat. Tarvitaan mittari!
Kuvassa alla nähdään oppilaiden suunnitelma celsiuslämpömittariksi:
Tarvitaan lasiputki (mitä kapeampi putki sitä tarkempi), tasaisesti laajenevaa nestettä, vettä, lämmityslaitteisto, merkkaustussi. Merkataan laajenevan nestepinnan 0-astetta veden sulamispiste ja 100 astetta kiehumispiste ja jaetaan 100 yhtä suureen osaan.
Kirjan kappaleesta on tehty ja tarkistettu tehtävät 1-6.
LÄKSY: Opettele blogista suureet ja niiden tunnukset. Mittayksiköt ja niiden lyhenteet. Blogikysymys: Ajan SI-järjestelmän mukainen yksikkö on ________?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti